Akar Bunga Fatimah


السّلام عليكم و رحمة الله


Sambungan dari thread 'souvenir dari Mekah', kali nie Shiemz dpt 'Akar Bunga Fatimah' dari kak kembo. Alhamdulillahhh akhirnya tercapai gak hajat nak akar nie... Thanks kak!! :D

Kelebihan Akar Bunga Fatimah
Setiap musim haji tiba, biasanya kita berkunjung ke tempat orang yang baru pulang dari haji atau umroh, selain air zam-zam dan kurma serta jajanan yang lain, bagi sebagian orang ada yang meminta bahkan mungkin sebelum berangkat dulu, mereka sudah berpesan untuk membelikan sejenis rumpu yang tumbuh di sana, yang sering kita sebut dengan rumput Fatimah atau akar Fatimah. Air zam-zam dan akar Fatimah dianggap mempunyai khasiat khas.

Rumput Fatimah, tapi sebenarya lebih tepat dan sering di sebut dengan “akar”, juga dikenal dengan selusuh Fatimah atau Rumput Siti Fatimah (Labisia Pumila). Emang sebutannyaitu dikaitkan dengan nama putri Rasulullah SAW, karena khasiatnya menyimbolkan kesehatan wanita utama. Sebenarnya akar tanaman ini tidak hanya ditemukan di padang pasir Arab Saudi, tapi juga di Indonesia bahkan ada tanaman itu, di pedalaman Kalimantan dan Thailand.

Akar Fatimah dianggap sebagian orang bahkan saya pun juga menganggap demikian (mempunyai sugesti) akar itu dianggap paling berkhasiat, antaralain untuk membantu memperlancar dan mempercepat proses persalinan, sedang di pedalamam Kalimantan, masyarakat dayak iban menggunakan akar ini untuk memperlancarkan haid, terutama bagi wanita yang terlambat bulan.

Cara penggunaannya sangat praktis dan sederhana, akar yang telah dibersihkan, direbus dan air rebusan di minum yang konon dapat mengobati masuk angin, diare, gangguan kesehatan waktu haid dan keputihan ( pek tay ), perlu anda ketahui ternyata akar tersebut mengandung zat-zat yang ampuh, antioxidant danphytoestrogen, juga dapat mencegah perkembangan sel kanker, menguatkan tulang dan menunda proses penuaan, sebenarnya akar Fatimah itu tidak hanya di perlukan untuk wanita tapi kita pun juga bisa…..

4 Komentar untuk "Akar Bunga Fatimah"

besh nye .. zr dulu makcik yg belikan ..

now dok tercrik2, sapo yg leh belikan buah zuriat huhuhu , nk ngndung

aku ada simpan mak bawa blk mekah dulu
penah jumpe org jual
kat pasar malam PD

shiemz, sori la weh...bunga tu cuma dpt bagi ko yg kenit2 jerr...yg kuntum2 besor dah takder....

As salam..akar fatimah ini boleh diamalkan ketika dan cecah 37w.krn ada stgh org 37w dh ada nk terbersalin..tp seelok2nya lewatkn lagi sehingga dh due atau dh turun tanda ~ keluar air @ darah dari faraj. Atau dh start sakit atau bukaan dh buka.. Akar fatimah ni hendaklah dibilas kemudian direndam air biasa yang bersuhu bilik. Cukup rendam semalaman sahaja. Air rendaman ni dijadikan air selusuh.jika nk rendam dgn air zam2 lbh bgus.Jika ingin rendam lama simpan peti sebab ia x de pengawet bimbang berlendir dan masam.. Jika itu berlaku, cuci dan rendam kembali.. Minum 1 cawan sehari.. Boleh juga dibuat mandi...

Selepas digunakan akar fatimah ini dijemur kering dan disimpan dalam bekas bersih. Pastikan betul2 kring baru simpan jika tidak nnt bekulat.. Akar ini boleh digunakan untuk anak2 seterusnya.. Boleh dijadikan warisan turun termurun.. Selain itu ia boleh digunakan untuk mengecutkan rahim.. Semasa pantang rendam dengan air panas dan minum 1 cawan sehari..

Namun bgitu stp org rezeki bersalinnya berbeza2..ada yng mudah ada yg sukar.. Malah stp anak pun rezekinya tidak sama..kita usaha shj selebihnya Allah Maha Kuasa yang menentukan

Ada juga genggam fatimah seakan2 akar fatimah tp warnanya hitam dan lebih bersimpul rasanya pula agak meloyakan.akar fatimah yang untuk bersalin sepatutnya bqerwarna hijau2 kekuningan ketika ia muda.. Berwarna coklat cair atau oren ketika matang.. Dan agak hitam ketika tua... Rasanya.seperti teh tanpa gula... Ini tak sesuai. .digunakan oleh wanita mengandung.. Yang ini diambil dari pergunungan berapi..

Bagi yang nak dapatkan akar fatimah ori dari mekah @ madinah boleh sms or whatsapp Pn Mardhiah 0194344930..

Tinggalkan Link Blog Anda di Sini




 
Copyright © 2014 LOVE is CINTA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info | Edited By MH